torstai 4. syyskuuta 2014

Peugeot 307

Uusi raidetangonpää paikallaan.
Rikkinäinen raidetangonpää
Minä tein Kallen kanssa tuollaaseen 307 peugeottiin jarruhuoltoa, johon sisältyi etujarrulevyjen vaihto sekä jarrupalojen vaihto. Palat olivat kuluneet epätasaisesti, jonka takia meidän piti kokeilla, että liukutapit olivat kunnossa, se kävi niin että jarru satulaa liikutettiin edestakaisin, liukutapit liukuivat kevyesti eli niissä ei ollut mitään vikaa. Sitten jarrumännän testaaminen kävi niin, että toisella puollella jarru oli kasassa ja toisella puolella oli pelkkä jarrusylinteri irti, että näkee liikkuuko mäntä eteenpäin kun painaa jarrupoljinta ja palaa takaisin kun päästää jarrun irti, sen mahdollistaa männän ympärillä olevasta tiiviste kumi, joka antaa pikkuisen periksi kun jarrua painetaan ja mäntä työntyy ulos ja kun paine laskee niin kumi vetää itsensä alkuperäiseen muotoonsa ja mäntä liikkuu taaksepäin. Kasaus vaiheessa liukutappeihin ja jarrupalojen kiinnityspäihin kuparitahnaa, ettei kaksi metalli osaa hinkkaa toisiinsa. Lisäksi vaihdoimme vasemmalle puolelle raidetangon ulomman pään. Muistutuksena aina kun vaihtaa autoon alustan osia pitää tehdä nelipyörä suuntaus, jotta näkee ettei ohjauskulmat mene pieleen. Raidetangonpäätä kääntäessä auton renkaiden aurauskulmat muuttuvat eli niitä pystyy säätämään tarvittaessa. Vielä muistin, että mehän vaihdoimme vielä takavilkku polttimon, kun autoon oli laitettu vääränlainen polttimo.

1 kommentti:

  1. Veljeni juuri puhui rikkinäisestä raidetangonpäästä autossa, kätevää kun siitä löytyi kuva tästä kirjoituksestasi. Meillä olisikin hyvin pian varattava autolle Peugeot merkkihuolto. Enpä tiennytkään mitä kaikkea tuollainen jarruhuolto vaatiikaan. https://www.vantaanautokorjaamo.fi/merkkihuolto

    VastaaPoista