torstai 26. syyskuuta 2013

Moottoriajoneuvojen korjausehdot

Joo eli meidän piti tänään perjantaina tehdä tällänen aikas pienimuotoinen kooste moottoriajoneuvojen korjausehdoista.

1.  Korjaamon velvollisuudet.
   Korjaamo suorittaa työn ammattitaitoisesti ja noudattaen huolellisesti autonvalmistajan ohjeita. Korjaamo hankkii kaikki työhön tarvittavat osat ja välineet etukäteen, että työ alkaisi aikataulun mukaan. Asiakas voi tuoda myös itse osat, mutta korjaamo voi kieltäytyä käyttämästä niitä, mikäli ne ovat viallisia.Korjaamo voi myös teettää töitä alihankinta töinä muilta yrityksiltä.

2. Työtilaus.   Työtilaus tehdän muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta kirjallisesti, ja siitä annetaan aina yksi kappale asiakkaalle ja toinen jää korjaamolle. Asiakkaan pitää työtilausta tehdessään ilmoittaa korjaukseen vaikuttavat seikat esim. kohteen aikaisemmat korjaukset. Jos työtilausta muutetaan, sen tekemisen jälkeen asiakkaan pyynnöstä, merkitään sovitut muutokset työtilaukseen ja tarvittaessa lähetetään vahvistus asiakkaalle. Asiakas voi halutessaan perua työtilauksen ennen korjauksen aloitusta tai valmistumista. Korjaamo voi silloin veloittaa asiakasta tehdystä työstä ja tilattua työtä varten hankituista erikoistyökaluista. Korjaamo ei voi kuitenkaa periä suurempaa hintaa kuin korjauksen hinta olisi ollut.

3. Vastuu autoverosta.   Korjaamo ei voi ottaa vastaan ajoneuvon uudelleen verottamiseen johtavia korjaustöitä, ellei työntilaaja ole ajoneuvon rekisteriin merkitty omistaja. Korjaamon täytyy ilmoittaa omistajalle, jos osien vaihtamisesta voi korjaamon käsityksen mukaan seurata ajoneuvon uudelleen verottaminen. Ajoneuvon omistajan tulee ilmoittaa korjaamolle ajoneuvoon aikaisemmin tehdyt osien vaihdot. Jos ajoneuvoon vaihdetaan kerralla niin paljon osia, että ajoneuvo joudutaan näiden toimenpiteiden johdosta verottamaan uudelleen autoverolain 3§:ssa tarkoitetulla tavalla niin verovelvollinen on korjauksen tilannut auton omistaja.

4. Hintatiedot.
   Korjaamon hintaperusteet ovat nähtävillä korjaamon asiakastiloissa . Ilmoitettu hinta voi olla hinta-arvio, enimmäishinta tai kiinteä hinta, jos muuta ei sovita niin annettu hintatieto koskee kokokorjausta siinä käytettyine varaosineen ja tarvikkeineen. Hinta-arvioita ei saa ylittää kuin enintään 15 prosenttia. Hinta-arvio on voimassa yhden kuukauden, ellei muuta sovita. Jos korjaukselle sovitaan koko korjaustyön kattava hinta, niin sitä ei saa ylittää. Korjaamo ei saa ylittää kiinteää hintaa ilma asiakkaan lupaa, ellei korjaamolle koidu jotain lisätöitä. Korjaamo laskuttaa tehdysistä töistä, varaosista, tarvikkeista ja alihankintatöistä.

5. Lisätyöt.
   Jos korjausta tehtäessä ilmenee tarvetta tehdä lisätöitä niin korjaamon täytyy saada asiakkaalta niihin lupa. Jos asiakkaaseen ei saada yhteyttä kohtuullisessa ajassa, niin korjaamo saa tehdä vain vähäisiä ja tarpeellisia lisätöitä, joidenka kustannukset saavat olla enintään 100 euroa.

6. Maksuehdot.   Lasku maksetaan käteisellä, ellei muuta maksutapaa ole sovittu. Korjaamo voi kieltäytyä luovuttamasta työn kohdetta asiakkaalle, jos asiakas ei maksa laskua. Asiakkaalla on oikeus olla maksamatta, jos korjaus on tehty virheellisesti, kunnes korjaamo sen korjaa tai kustannuksella poistettu.

7. Vakuutusyhtiön laskuun tehtävät korjaukset.    Kun tehdään työ vakuutusyhtiön laskuun niin työtilaus tehdään korjaamon ja asikkaan välillä, ellei muuta sovita. Kohteeseen tehdään vahinkotarkastus vaurioiden ja korjausten määrittämiseksi. Saatuaan laskutusluvan vakuutusyhtiöltä, korjaamo laskuttaa suoraan vakuutusyhtiötä. Asiakas on velvollinen maksamaan sen osan laskusta, jota vakuutusyhtiö ei korvaa.

8. Työn valmistuminen.   Työ tehdään sovitussa ajassa. Jos työ ei valmistu sovitussa ajassa, niin korjaamo ilmoittaa asiakkaalle lisäajan tarpeesta. Asiakkaan pitää antaa kohtuullinen lisäaika korjauksen valmiiksi saamiseksi. Jos valmistusaikaa ei ole sovittu, niin työ pitää tehdä korjauksen laatuun ja laajuuteen nähden kohtuullisessa ajassa.

9. Työn kohteen vastaanottaminen ja luovuttaminen.   Työn kohde vastaanotetaan ja luovutetaan korjaamon aukiolo aikoina. Aukiolo ajan ulkopuolella tapahtuneet luovutukset tehdään asiakkaan vastuulla. Korjaamo vastaa kohteen säilytyksestä, jos kohde vahingoittuu tai varastetaan korjaamo on korvausvelvollinen. Jos korjaamo säilyttää ajoneuvoa neljä päivää sen jälkeen kun korjauksen valmistumisesta on ilmoitettu asiakkaalle, niin se voi periä korvausta.

10. Takuu   Ellei työtilauksessa muuta ilmoiteta, niin antaa korjaamo työstään takuun. joka on voimassa työnvalmistus päivästä lukien kuusi kuukautta tai 15.000 kilometriä. Takuu koskee myös korjaamon käyttämiä alihankkijoita. Takuu ei kata työn kohteen normaalia kulumista, eikä asiakkaan hankkimia varaosia niiden asennusta lukuun ottamatta. Silloin takuu ei ole voimassa, jos korjaamon mukaan virhe johtuu asiakkaan puolella olevasta syystä.

11. Maalaustakuun ehdot.
   Maalaus työn takuu on voimassa 12 kuukautta maalauksen valmistuksesta lähtien, ellei toisin mainita.
Maalaustakuu ei kata vaurioita, jotka johtuvat: ulkoisista vahingoista, kuten kiven iskusta, korin osien välistä alkaneestä ruostumisesta tai ajoneuvoon aikaisemmin tehdyistä korjaus- ja maalaustöistä. Tietyissä jutuissa korjaamo voi myös rajoittaa takuuta. Korjaamo ilmoittaa asiaakkaalle rajoituksistaan työtilausta tehtäessä.

12. Virheilmoitus ja virheen korjaaminen.
   Jos asiakas huomaa joitain virheitä, hänen tulee ilmoittaa siitä korjaamolle ja vaatia virheen oikaisua kohtuullisen ajan kuluessa, siitä kun virhe on havaittu. Korjaamo ei ole korvaus velvollinen, jos siitä aiheutuisi kohtuuttomia hintoja tai kohtuutonta haittaa. Jollei virhettä voi korjata tai sitä ei voida tehdä kohtuullisessa ajassa niin asiakkaalla on oikeus saada hinnan alennusta tai virhe korjautetuksi muualla korjaamon kustannuksella.

13. Asiakkaan oikeus vahingonkorvaukseen korjaamon virhee tai viivästyksen johdosta.   Asiakkaalla on oikeus vaatia korvausta virheen tai viivästyksen aiheuttamasta välittömästä vahingosta. Jos asiakas tarvitsee auton tietyssä ajassa takaisin hänen on heti ilmoitettava siitä korjaamolle. Voi olla myös mahdollista, että korjaamo antaa maksuttoman sijaisauton. Asiakas on aina velvollinen toimimaan siten, että viivästyksen tai virheen aiheuttamat vahingot  hänen toimiensa tai laiminlyöntiensä seurauksena lisäänny. Muun kuin kuluttaja-asiakkaan osalta korjaamo ei ole vastuussa viivästyksen tai virheen aiheuttamasta vahingosta.

14. Erimielisyyksien ratkaiseminen.
 Jos erimielisyyksiä ei saada ratkaistua osapuolien välisillä keskusteluilla, niin asiakas voi saattaa asian kuluttajariitalautakunnan selvitettäväksi. Jos asia menee tuomioistuimeen asti, niin asia voidaan ratkaista myös asiakkaan kotipaikkakunnan yleisessä alioikeudessa.








 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti