maanantai 9. syyskuuta 2013

FORD fiestan joustintuen yläpään laakereiden vaihto

Perjantaina ja maanantaina me vaihdoimme Kallen ja Oscarin kanssa Ford fiestaan joustintuen yläpään laakerit, koska asiakas näin tahtoi. Laakeri siis mahdollistaa pyörän pyörimisen. Rikkoutunut laakeri pitää usein ääntä, joka voi olla tykytystä, huminaa tai ulinaa. Tässä vähän kuvia :)
Elikkäs tuosta lähteee ensin pölykapseli irti...



Noiiinn:)


Seuraavaksi rengas irti ja näyttää tälläiseltä..:)


Ja seuraavaksi pitäis toi iskari tosta irrottaaa, mutta se ei onnistunutkaa niin helposti ku luultiin loppujenlopuks saatiin tapella tuon irrottamisessa aika kauan ennenkö se luovutti ja lähti irti!:DD JESS!! Alla selostus miten irrotus onnistui!:)


Nyt alkaaa iskari irtoon alapäästä...


Nyt se  on irti alapäästä, joten tuohon jarrulevyn alle laitettiin tollanen laatikko, joka piti sen paikallaan, ettei se tipu poiss.


Tuon näköiset oli iskarin yläpään kiinnikkeet, ne vaan irti ja ....


... noin iskari on irti! :)


Sitten siihen itse vaihtoon mikä meidän piti tehdä. kerron pienen selostuksen avulla miten se onnistuu.
1.Laitetaan jousi puristimilla kasaan


2.Tuolta keskeltä pitäs ottaa toi ruuvi poiss


Ja se käy näin...


Tämän näköisillä työkaluilla.


Siinä on sitten vasemmalla  joustintuen yläpään laakeri, jossa on kiinni suojamuovi, joka suojaa iskaria lialta. Ja oikealla on se itse iskunvaimennin eli iskari.


3. Jousi puristuksessa. Muista olla varovainen työskennellessäsi puristettujen jousien lähellä, koska jos se irtoaa niin se aiheuttaa suurta vahinkoa.

Tuossa on siis se joustintuen yläpään laakeri, joka meidän piti vaihtaa.



4. Jotta osat olisi helpompi laittaa paikalleen me laitoimme niihin vähän saippuaa niin se vähentää kitkaa niin kumiset osat oli helpompi laittaa paikalleen.


5. Sitten vaan puristetaan tosi kovaa osia yhteen niin ne meni kunnolla paikalleen.


6. Sitten todettiin, että iskarin kierteet olivat vähän ruosteessa niin puhdistimme sen..


...tällaisella  työkalulla, jonka nimi on kierreviila. sitten vähän kierreviilan käytöstä. eli ensin pitää katsoa minkälaiset kierteet on kohteessa ja sitten katsoa oikeanlainen kierre, kierreviilasta ja kun...



... löytyy sopiva kierre niin, sitten vaan viilaamaan. :)


7. Iskarit kasataan päinvastaisessa järjestyksessä kuin ne puretaan.

 Nyt kun iskarit on taas kasassa niin puhdistetaan iskarin alapään kiinnitys kohta...


...tämän näköisellä laitteella.

Kun puhdistus on suoritettu nii laitoimme iskaria takaisin, se ei oikein meinannu mennä takasinkaa sinne, mutta kyllä se loppujen lopuks sinne meni vaikka koitti kovasti vastaan taistella.:)  Lopuksi vaa laitettiin rengas ja pölykapseli paikalleen ja työ oli tehty onnistuneesti.:)
Ja tietysti sama piti tehdä vielä toiselle puolelle autoa.:D







                     

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti