maanantai 30. syyskuuta 2013

Auton jäähdytysjärjestelmä

Jäähdytysjärjestelmän pääasiallinen tehtävä on moottorin lämpötilan pitäminen toiminnan edellyttävällä tavalla.
Moottorin sylintereissä tapahtuva palaminen tuottaa runsaasti lämpöä, josta vain osa pystytään muuttamaan mekaaniseksi työksi. Lämpö on saatava pois moottorista, tämän siirtämistä varten moottorissa pitää olla jäähdytysjärjestelmä. Sen tehtävänä on siirtää moottorissa kehittyvä liika lämpö ulos ja pitää moottorin käyntilämpötila moottorin kuormitusoloissa halutun suuruisena. Jos käyntilämpötila nousee liian suureksi se vaurioittaa pahasti moottoria ja aiheuttaa jäähdytysnesteen kiehumisen, joka aiheuttaa taas sen, että kiehuessaan neste purkautuu ulos painekorkin kautta.
Sitten jäähdytys järjestelmän toiminta. Ensin jäähdytysneste kulkee moottorista, termostaattiin, joka säätelee jäähdytysnesteen virtaamista jäähdyttimessä. Termostaatista neste jatkaa matkaa vesipumpulle, joka nopeuttaa sen virtaamista. Vesipumpulta neste menee lämmönsäätöventtiilille, jonka tehtävänä on säädellä nesteen virtaamista jäähdyttimessä. Lämmönsäätöventtiilistä neste menee lämmityslaitteeseen, joka puhaltaa kuumaa ilmaa ulos. Lämmityslaitteelta neste menee jäähdyttimeen, joka siirtää nesteen liika lämpötilan ulos. Sieltä jäähdytysneste matkaa tuulettimeen, joka edistää ilman virtaamista jäähdyttimen läpi ja parantaa jäähdytystehoa. Tuulettimesta neste menee paisuntasäiliöön, joka toimii nestevarastona.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti