Moottorin toiminnasta kerron käyttäen mallia nelitahti moottorista, jota käytetään nykyään lähes kaikissa autoissa. Nelitahti moottorin nimi tulee siitä, että moottorilla on neljä toiminta vaihetta, jotka ovat 1.Imutahti 2. Puristustahti 3. Työtahti ja 4. Poistotahti.
Imutahdin aikana sylinteriin pääsee ilman ja polttoaineen seosta silloin, kun venttiili aukeaa ja mäntä liikkuu samalla alas. Puristustahdin aikana Mäntä nousee ylöspäin ja puristaa seosta kasaan. Seuraavaksi on työtahti kun seos on puristunut tarpeeksi sytytystulppa antaa kipinän silloin seos räjähtää ja mäntä painuu alas. Viimeiseksi tulee poistotahti, jonka aikana mäntä työntyy ylös ja pakoventtiili aukeaa ja räjähdyksestä syntyneet pakokaasut pääsevät ulos. Heti tämän jälkeen sama kierto alkaa uudestaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti