Moi taas pitkästä aikaa eli nyt olis tarkoitus kertoo teille vähän auton jarruista.
Ensiksi kerron mitä osia on levyjarrussa ja miten se toimii.
Levyjarruun kuuluu:
1.Jarrulevy
2.Jarrusatula
3.Ilmausruuvi
4.Mäntä
5.Jarrupalat
Sitten vähän jarrulevyn toiminnasta se toimii siis hydraulisesti eli se on nestejarru, joka tarkoittaa sitä, että kuljettajan jalkavoima siirtyy jarrupoljinta painaessa jarrunesteen paineen välityksellä kaikkien pyörien jarruihin. Selitetäänpäs vielä tarkemmin eli siis kun kuljettaja painaa jarrupoljinta niin jalkavoima siirtyy vipuvälitteisesti pääsylinterin mäntään. Männän liike saa aikaan jarrunesteessä paineen, joka vaikuttaa jarruputkistossa, putkiston paine vaikuttaa etupyörissä olevan levyjarrun työsylinterin mantiin, ja mäntiin kohdistuva paine työntää jarrupalat kiinni jarrulevyyn ja auto pysähtyy jarruttavan kitkavoiman ansiosta. Ja jarrupalat ovat kiinni jarrustalussa, jonka sisällä myös männät sijaitsevat. Jarrulevyjä käytetään yleensä etupyörissä.
Rumpujarruun kuuluu:
1.Kaksimäntäinen pyöräsylinteri
2.Jarrukenkä
3.Jarrukengän jarruhihna
4.Mäntä
Rumpujarru toimii samalla periaatteella kuin jarrulevy. Eli siis sama nestepaine vaikuttaa takana olevan rumpujarrun työsylinterin mäntiin, jotka työntävät jarrukenkiä ja niissä olevia jarruhihnoja jarrurumpuun. Rumpujarruja on nykyautoissa yleisesti vain takapyörissä, koska se ei ole yhtä tehokas kuin levyjarru.
Sitten vielä seisontajarrusta eli ns. käsijarrusta. Se toimii niin, että kun kuljettaja vetää käsijarruvivusta seisontajarrun päälle, niin työntötanko painaa jarruvivun avulla etukengän jarrurumpuun kiinni. Sen avulla auto pysyy esim. mäessä paikallaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti