keskiviikko 24. syyskuuta 2014

äänitorven toiminta


Tutkimme kytkentäkaavion avulla miten auton äänitorvi toimii.



Kytkentäkaavio
1. Akun plus navalta...
2. ..virtalukolle
3. sulakerasialle
4. kytkimelle
5. torvelle
6. viimeisenä miinus navalle

keskiviikko 17. syyskuuta 2014

Toyota Carina E

Meidän piti  Jounin ja Kallen kanssa selvittää, että miksi autossa paloi abs vikavalo. Ensin testasimme takapyörien anturit, ja sen jälkeen luimme vikakoodit, josta selvisi, että oikean puolen etupyörän abs-anturissa oli vikaa. Kun sen saimme selville kokeilimme kuinka paljon anturi vastustaa virrankulkua ja sehän vastusti nii paljon, että sen toiminta ei ole mahdollista. Tästä autosta vikakoodit luettiin, auton mittariston valojen avulla, koska kyseinen auto on sen verran vanha , että siitä ei löydy OBD-pistoketta. Mittaristo vilkutti koodia 35 eli pyörän nopeustunnistin oikea etu- avoin virtapiiri.

               Tänään vaihdoimme toiseen takavaloon polttimon, koska siinä oli koskestushäiriötä.
Vanhalla polttimolla valo ei palannut ennenkö kopautti umpiota, jonka jälkeen valo paloi, jonka takia siis vaihdoimme uuden polttimon. Ja kun saimme uuden anturin, niin otimme vanhan pois ja laitoimme uuden kiinni, jonka jälkee me nollasimme vikakoodit, ottamalla akun napa irti.




Videossa näkyy kun abs merkkivalo vilkuttaa vikakoodia. kolme välähdystä enne taukoa ja viisi tauon jälkeen tarkoittaa sitä että vikakoodin numero on 35.

keskiviikko 10. syyskuuta 2014

lisää sähköoppia ja yleismittarin käyttöä.


Virtamittaus

Pihtivirtamittarilla laturin toiminnan mittaus. Virtamittari laitetaan laturilta akulle menevään johtoon. Auto käymään ja kaikki mahdolliset sähkölaitteet päälle.



Vastusmittaus

Vastusmittauksessa mitataan sitä, kuinka paljon mitattava kohde vastustaa virran kulkua.
Muista myös laittaa oikean kokoinen vastusalue. Jos mittari näyttää 1. tai OL silloin vastus on ääretön. Ja jos mittari näyttää nollaa kohde ei vastusta lähes yhtään. Esimerkiksi potentiometrillä voidaan säätää vastusta portattomasti.
Kuvassa auton puolalta mitattu vastus.
Jännite mittaus
Yleismittarilla voidaan mitata myös jännitetta. Esimerkiksi akun jännitettä voidaan mitata siten, että yleismittarin johdot kytketään akkuun (plussa plussaan ja miinus miinukseen). Muista valita myös oikea asteikko, että näet kuinka paljon akussa on jännitettä.

torstai 4. syyskuuta 2014

Peugeot 307

Uusi raidetangonpää paikallaan.
Rikkinäinen raidetangonpää
Minä tein Kallen kanssa tuollaaseen 307 peugeottiin jarruhuoltoa, johon sisältyi etujarrulevyjen vaihto sekä jarrupalojen vaihto. Palat olivat kuluneet epätasaisesti, jonka takia meidän piti kokeilla, että liukutapit olivat kunnossa, se kävi niin että jarru satulaa liikutettiin edestakaisin, liukutapit liukuivat kevyesti eli niissä ei ollut mitään vikaa. Sitten jarrumännän testaaminen kävi niin, että toisella puollella jarru oli kasassa ja toisella puolella oli pelkkä jarrusylinteri irti, että näkee liikkuuko mäntä eteenpäin kun painaa jarrupoljinta ja palaa takaisin kun päästää jarrun irti, sen mahdollistaa männän ympärillä olevasta tiiviste kumi, joka antaa pikkuisen periksi kun jarrua painetaan ja mäntä työntyy ulos ja kun paine laskee niin kumi vetää itsensä alkuperäiseen muotoonsa ja mäntä liikkuu taaksepäin. Kasaus vaiheessa liukutappeihin ja jarrupalojen kiinnityspäihin kuparitahnaa, ettei kaksi metalli osaa hinkkaa toisiinsa. Lisäksi vaihdoimme vasemmalle puolelle raidetangon ulomman pään. Muistutuksena aina kun vaihtaa autoon alustan osia pitää tehdä nelipyörä suuntaus, jotta näkee ettei ohjauskulmat mene pieleen. Raidetangonpäätä kääntäessä auton renkaiden aurauskulmat muuttuvat eli niitä pystyy säätämään tarvittaessa. Vielä muistin, että mehän vaihdoimme vielä takavilkku polttimon, kun autoon oli laitettu vääränlainen polttimo.

maanantai 12. toukokuuta 2014

Opelin huoltoa

Minä ja Jouni vaihdoimme Opel Astraan käsijarruvaijerin, joka tapahtui niin, että avasi rumpuja irroitti käsijarruvaijerin, joka oli muutamasta kohtaa kiinni ja laittoi uuden takaisin päinvastaisessa järjestyksessä. Tämän jälkeen kasasimme jarrut takaisin ja säädimme käsijarrun takaisin hyväksi. Käsijarruvaijerin vaihdon jälkeen teimme katsastustarkistuksen, muuta vikaa ei löytynyt muutakun, että löytyi vähän ruostevauriota, jotka sai korjattu hitsaamalla uudet paikat. Ja toinen vika oli, että venttiilikopankannen tiiviste vuosi öljyä, vika korjaantui vaihtamalla tiiviste, joka oli helppo työ kannesta pultit auki tiiviste pois uusi tiiviste tilalle ja kannen pultit takaisin kiinni.Kannen pultit piti täytyi laittaa momenttiin. Muistaessani vielä jälkenpäin vaihdoimme myös moottoriöljyt ja öljynsuodattimen.

maanantai 31. maaliskuuta 2014

Virtapiirit ja polttimot

Virtapiiri

Virtapiirissä täytyy olla virtalähde esimerkiksi akku. Johdin eli sähköjohtoa, jokin, joka kuluttaa virtaa esimerkiksi lamppu. Ja sulaketta joka rikkoutuu, jos virtapiirissä kulkee liian suuri virta, ettei virta piiri tuhoudu liiallisesta virran määrästä.
  Sulakkeen mitoitus tapahtuu niin, että laskettu virta kerrotaan 1,4:llä. Ja sulakkeeksi valitaan vakiokokoisista seuraavan kokoinen sulake.

Virtapiiristä voidaan mitata virtaa, jännitettä ja vastusta.
Esimerkiksi jos lamppu ei pala silloin mitataan jännitettä. Virran mittaus on harvinaista, mutta silloin mitataan virtaa kun katsotaan kuinka paljon auton laturi lataa. Lisäksi voidaan mitata vastusta eli resistanssia, eli kuinka paljon jokin asia vaikuttaa virran kulkuun.
Jännitettä ja vastusta voidaan mitata tavallisella jännitemittarilla, mutta virran mittaamiseen tarvitaan omanlaisensa virta pihdit.

Polttimot

Polttimoita käytetään valaisimissa,- huomio- ja varoitusvaloissa, sekä auton kojelaudoissa. Niiden tarkoitus on säteilyä valoa. Polttimoita on paljon erilaisia. Kuten halogeenihehkulankapolttimot: H1, H2, H3, H4, H7 ja H11 jokaiselle polttimolle on oma käyttötarkoitus. Ne olivat ennen yleisimpiä, mutta nykyään suuressa suosiossa ovat myös tehokkaat ja pitkä ikäiset kaasupurkauspolttimot eli ns. Ksenon-valot. Lisäksi hyvin yleisiä varsinkin nykyään on LED-polttimot, koska ne ovat edullisia.


maanantai 10. maaliskuuta 2014

Fordin takaiskarien, koiranluiden ja kallistuksen vakaajan puslien vaihto.

Jounin kanssa vaihdoimme Ford Mondeoon uudet takaiskarit, koiranluut, ja kallistuksen vakaajan puslat. Ensin tulostimme purku ohjeet jonka avulla me purimme asiat oikeassa järjestyksessä. Purkaminen sujui ihan hyvin, paitsi muutama pultti oli aika tiukassa, mutta kyllä nekin siitä loppujen lopuksi aukesivat, kun ne lämmitti ensin punahehkuun ja käänsi niitä edestakas niin ne lähtivät aukeamaan. Ensin takaisin laittamista piti vaihtaa kallistuksen vakaajan puslat, koska niissä oli väljää. Ja tietenkin uusi iskunvaimennin piti vaihtaa. Nämä kastaan päinvastaisessa järjestyksessä kun ne on purettu. Ensin vaihdoimme puslat, sitten laitoimme uuden iskarin takaisin kiinni, ja sen jälkeen uudet koiranluut kiinni, jonka jälkeen kasasimme jarrut takaisin ja laitoimme renkaat kiinni.