keskiviikko 25. maaliskuuta 2015

Työssäoppi

Olin kymmenen viikkoa työssäoppimassa hatanpäällä Autokeskusessa BMW puolella.
Siellä tuli tehtyä kaikenlaista ja opin paljon uutta. Suurimmaksi osaksi Tehtiin huoltoja, johon kuului yleensä öljyn vaihto, öljynsuodattimen vaihto, ja sitten lisättii tarvittaessa tuulilasin pesuaine ja jäähdytin nesteet. Sitten huollon yhteydessä vaihdoimme usein polttoainesuodattimen, raitisilmasuodattimen ja ilmansuodatin panoksen. Ja sytytystulpat

   Lisäksi teimme jonkin verran jarruhuoltoja pääosin vaihdoimme jarrulevyt,palat ja ABS-anturit.
Sitten asensimme joitakin lohkolämmittiä ja sisätilan lämmittimiä, koiranluita, renkaita, jakoketjut, katsastustarkistuksia, takuutarkistuksia ja paljon kaikkea muuta. Kaikki korjaukset tehtiin tehtaan ohjeiden mukaisesti.

   Jakoketjujen vaihdossa meni noin kolme päivää aikaa, koska siinä oli paljon purettavaa ennen kuin pääsi ottamaan moottorin irti. Ensin piti ottaa pohjamuovit pois, jonka jälkeen otettiin pakoputki ja kardaaniakseli. Kardaaniakselin jälkeen saimme otettua vaihdelaatikon pois ja sitten oli kaikki pikkujuttuja kuten liittimiä ja kiinnikeitä että saimme moottorin irti. Kun moottori oli irti niin purimme vielä lisää ja vaihdoimme jakoketjut. Sitten vain kasattiin päinvastaisessa järjestyksessa. Jakopää rempassa tärkeää on katsoa että jako ei mene pieleen, että ei tapahdu mitään suurempaa vahinkoa.

Työssäoppi oli hieno kokemus siellä oppi paljon uutta ja korjaamon menetelmiä miten asiat siellä hoidetaan. Työssäopista sai myös tärkeää työkokemusta, koska siellä mentiin korjaamon aikataulujen mukaisesti.  Autokeskuksessa oli mukava työympäristö, ja suosittelen sitä muillekkin työssäoppipaikaksi.

keskiviikko 10. joulukuuta 2014

Venttiili välysten tarkistus harjoitus

Tänää harjoittelimme venttiilien välysten tarkistusta 1,8L Tdi Focukseen. Ensin irroitetaan venttiilikopan kansi ja sen alta löytyy öljyloiskelevy, joka piti myös irroittaa. Jotta venttiilin välyksen pystyy tarkistamaan, niin moottoria pitää pyörittää aina siten, että tarkistettavan venttiilin kohdalla kampiakselin nokkapari osoittaa ylöspäin. Itse venttiilivälys tarkistetaan siten, että rakotulkki asetetaan kampiakselin ja venttiilin säätölevyn väliin niin, että rakotulkki liikkuu verkkaisesti edestakaisin siitä tietää, että paljonko venttiilinvälys on. jos on liian pieni rakotulkki se ei mahdu väliin ja jos liian iso, niin se liikkuu helposti.

torstai 20. marraskuuta 2014

Latausjärjestelmä



Vaihtovirtalaturissa magneettikentän synnyttävät kenttäkäämit ovat laturin pyörivässä osassa eli roottorissa ja ulostuloteho saadaan laturin runkoon käämityistä staattorikäämeistä. Näin ollen ei tarvita kommutaattoria, vain suhteellisen pientä kenttävirtaa roottorille syöttävät hiiliharjat ja liukurenkaat. Tämän ansiosta vaihtovirtalaturia voidaan pyörittää suuremmalla nopeudella kuin tasavirtalaturia, ja sen välityssuhde voidaan valita sellaiseksi, että laturi tuottaa virtaa riittävästi myös moottorin käydessä
tyhjäkäyntiä.

Toimenpiteet vianhaussa:

Ensin kannattaa tarkistaa latauksen merkkivalon toiminta. Jos valo palaa tai ei pala silloin kun sen pitäisi, niin tulee generaattori uusi tai tehdä tarkempi tarkastelu ja korjata se. Tarkempi tarkastus voidaan tehdä oskilloskoopin avulla. Mittaa yleismittarilla generaattorin tuottama jännite, kun moottorin kierrosluku on yli 2500 kierrosta ja kaikki mahdolliset kuluttajat on laitettu pois käytöstä. Generaattorin latausjännitteen tulisi olla 13-15 volttia. Jännitteen ollessa pienempi tai suurempi vaihda uusi generaattori tai korjaa vanha.


keskiviikko 24. syyskuuta 2014

äänitorven toiminta


Tutkimme kytkentäkaavion avulla miten auton äänitorvi toimii.



Kytkentäkaavio
1. Akun plus navalta...
2. ..virtalukolle
3. sulakerasialle
4. kytkimelle
5. torvelle
6. viimeisenä miinus navalle

keskiviikko 17. syyskuuta 2014

Toyota Carina E

Meidän piti  Jounin ja Kallen kanssa selvittää, että miksi autossa paloi abs vikavalo. Ensin testasimme takapyörien anturit, ja sen jälkeen luimme vikakoodit, josta selvisi, että oikean puolen etupyörän abs-anturissa oli vikaa. Kun sen saimme selville kokeilimme kuinka paljon anturi vastustaa virrankulkua ja sehän vastusti nii paljon, että sen toiminta ei ole mahdollista. Tästä autosta vikakoodit luettiin, auton mittariston valojen avulla, koska kyseinen auto on sen verran vanha , että siitä ei löydy OBD-pistoketta. Mittaristo vilkutti koodia 35 eli pyörän nopeustunnistin oikea etu- avoin virtapiiri.

               Tänään vaihdoimme toiseen takavaloon polttimon, koska siinä oli koskestushäiriötä.
Vanhalla polttimolla valo ei palannut ennenkö kopautti umpiota, jonka jälkeen valo paloi, jonka takia siis vaihdoimme uuden polttimon. Ja kun saimme uuden anturin, niin otimme vanhan pois ja laitoimme uuden kiinni, jonka jälkee me nollasimme vikakoodit, ottamalla akun napa irti.




Videossa näkyy kun abs merkkivalo vilkuttaa vikakoodia. kolme välähdystä enne taukoa ja viisi tauon jälkeen tarkoittaa sitä että vikakoodin numero on 35.

keskiviikko 10. syyskuuta 2014

lisää sähköoppia ja yleismittarin käyttöä.


Virtamittaus

Pihtivirtamittarilla laturin toiminnan mittaus. Virtamittari laitetaan laturilta akulle menevään johtoon. Auto käymään ja kaikki mahdolliset sähkölaitteet päälle.



Vastusmittaus

Vastusmittauksessa mitataan sitä, kuinka paljon mitattava kohde vastustaa virran kulkua.
Muista myös laittaa oikean kokoinen vastusalue. Jos mittari näyttää 1. tai OL silloin vastus on ääretön. Ja jos mittari näyttää nollaa kohde ei vastusta lähes yhtään. Esimerkiksi potentiometrillä voidaan säätää vastusta portattomasti.
Kuvassa auton puolalta mitattu vastus.
Jännite mittaus
Yleismittarilla voidaan mitata myös jännitetta. Esimerkiksi akun jännitettä voidaan mitata siten, että yleismittarin johdot kytketään akkuun (plussa plussaan ja miinus miinukseen). Muista valita myös oikea asteikko, että näet kuinka paljon akussa on jännitettä.

torstai 4. syyskuuta 2014

Peugeot 307

Uusi raidetangonpää paikallaan.
Rikkinäinen raidetangonpää
Minä tein Kallen kanssa tuollaaseen 307 peugeottiin jarruhuoltoa, johon sisältyi etujarrulevyjen vaihto sekä jarrupalojen vaihto. Palat olivat kuluneet epätasaisesti, jonka takia meidän piti kokeilla, että liukutapit olivat kunnossa, se kävi niin että jarru satulaa liikutettiin edestakaisin, liukutapit liukuivat kevyesti eli niissä ei ollut mitään vikaa. Sitten jarrumännän testaaminen kävi niin, että toisella puollella jarru oli kasassa ja toisella puolella oli pelkkä jarrusylinteri irti, että näkee liikkuuko mäntä eteenpäin kun painaa jarrupoljinta ja palaa takaisin kun päästää jarrun irti, sen mahdollistaa männän ympärillä olevasta tiiviste kumi, joka antaa pikkuisen periksi kun jarrua painetaan ja mäntä työntyy ulos ja kun paine laskee niin kumi vetää itsensä alkuperäiseen muotoonsa ja mäntä liikkuu taaksepäin. Kasaus vaiheessa liukutappeihin ja jarrupalojen kiinnityspäihin kuparitahnaa, ettei kaksi metalli osaa hinkkaa toisiinsa. Lisäksi vaihdoimme vasemmalle puolelle raidetangon ulomman pään. Muistutuksena aina kun vaihtaa autoon alustan osia pitää tehdä nelipyörä suuntaus, jotta näkee ettei ohjauskulmat mene pieleen. Raidetangonpäätä kääntäessä auton renkaiden aurauskulmat muuttuvat eli niitä pystyy säätämään tarvittaessa. Vielä muistin, että mehän vaihdoimme vielä takavilkku polttimon, kun autoon oli laitettu vääränlainen polttimo.