tiistai 17. joulukuuta 2013

Auton sähköjärjestelmän perusteet

Sähkön perussuureet.
Kun auton moottori on käynnistynyt se tuottaa energiaa polttonesteen palamisen myötä, käyttölaitteille, sähköjärjestelmille, ilmastoinnille jne.Energia ennen moottorin käynnistämistä: herätykseen, keskuslukituksen avaamiseen ja moottorin käynnistämiseen virta otetaan akusta. Sen jälkeen virta tulee laturista ja akku palaa normaali tilaan, sen jälkeen kun se on latautunut täydeksi.

Elektronien ylijäämä ja elektronien vajaus. Elektronien epätasainen jakautuminen: levyillä ja elektrolyytissä tapahtuvien kemiallisten prosessien avulla. Miinussauva ja siihen liittyvissä levyissä: elektronien ylijäämä.
 Plussauvassa ja siihen liittyvissä levyissä: elektronien vajaus.
Sähköjännite: elektronien ylijäämä ja elektronien vajaus aikaansaavat sähköisen jännitteen.

 Jännitemittaus yleismittarilla (COM) miinusnapaan tai auton maadoitukseen (V) mittauspisteeseen.
Suureen tunnus (U) Mittayksikkö: Voltti (V). Yksikkö voltti on nimetty italialaisen fyysikon alessandro Voltan mukaan, joka ensimmäisenä loi galvaanisen kennon, jossa on metalliset elektrodit. Useista tälläisistä kennoista hän kokosi akun, jonka jännite on yli 100V.

Virtapiiri: suljettu virtapiiri, elektronien vajauksen ja ylijäämän tasaus. Elektronivuo kuluttimien kautta miinusnavalta plusnavalle. Suure (I), Mittayksikkö: ampeeri (A). Sähkövirran yksikkö ampeeri on saanut nimensä ranskalaisen fyysikon André Maríe Ampéren mukaan, joka keksi sähkövirran ja magnetismin välisen yhteyden.

Virran vaikutukset: Lämpeneminen esim. takalasin lämmitys ja hehkulamppu. Magnetismi esim. sähkömoottori ja generaattori. Atomaariset prosessit, joissa heijastuu valoa esim. valodiodi ja ksenonlamppu.
Kemialliset prosessit esim. akun lataaminen.

Virran voimakkuuden mittaus: Mittaustavan katkaisimen säätö.Mittausjohdot liittimiin A ja COM.
Viraan on kuljettava yleismittarin läpi: virtapiirin katkaisu tai avointen päiden liittäminen yleismittarilla. Yleismittarin liitin COM: liitäntännän suuntaan miinusnapa tai auton maadoitus.
Yleismittari liitin A: liitännän suuntaan plusnapa. Virtapiirin katkaisukohta mikä tahansa, kaikkialla sama virta.
Virtamittauspihdit: suuret virrat, ei voi johtaa yleismittarin kautta. Epäsuora mittaus, virtamittauspihtien magneettivaikutuksen avulla. Jännite virtapihdeillä esim. 1 mV per 1 A virtapiirissä.

Autojen virtapiirit: Akun miinusnapa liitetty koriin. Virta plusnavalta kuluttimille. Kuluttimet liitetty koriin. Virtapiiri täydellinen, koska se on liitetty koriin. Maadoitusliitännät piirretty virtapiiriin ainoastaan maadoitussymbolina. Poikkeuksia autot, joissa on muovinen kori, koska muovi ei johda sähköä ja Kuorma-autot, koska maadoitusjohdot rungon ja päällysrakenteen suuren kuormituksen takia. Vikoja maadoitusliitännän katkos. Johtuu yleensä siitä, että liitännät ovat huonot korroosion takia. Seuraus esim. täydellinen tai osittainen lamppujen toimimattomuus hapettuneissa korin osissa.

Sähkötehon laskenta: Sähköteho (P) on Jännite (U) kertaa virta (I). Suureen tunnus(P). Mittayksikkö Watti(W). Yksikkö watti on nimetty engalntilaisen insinöörin James Wattin mukaan, joka rakensi ensimmäisen toimivan höyrykoneen.
Virran laskenta: Virta (I) on Teho (P) jaettuna jännitteellä (U).

Vastus ja Ohmin laki.
Johtimet ja ei-johtimet: Johtimet, elektronit liikkuvat sähköjännitteen avulla liikuteltavissa. Esim. metallit. Johdot useimmiten kuparia. Ei-johtimet: elektronit eivät liiku esim. ilma, lasi, keramiikka, muovit. Käyttö esim. eristeenä. Puolijohde:elektronit liikkuvat rajoitetusti.

Sähkövastus ja materiaali: Vastus elektronien yhteentörmäys. Kupari: voimakkaampi elektronivuo ja pienempi vastus. Rauta: heikompi elektronivuo ja suurempi vastus. Materiaalin ominaisuus: ominaisvastus p.
Mitä pidempi johto sitä suurempi vastus, koska useimmin tapahtuvat elektronien yhteentörmäykset pidemmän matkan taki. Vastuksen kaava: Vastus (R) on Ominaisvastus (roo,(p)) kertaa pituus(l) jaettuna poikkipinta-ala (A). Vastus = virran rajoitin. Potentiometri = säädettävä vastus.
Vastus (R) = Jännite (U) jaettuna Virta (I) = Ohmin laki. Vastus: suureen tunnus (R) ja yksikkö ohmi.
PUIMURI P=U kertaa I ja U on R kertaa I.

Jatkuu osa 3.




sunnuntai 15. joulukuuta 2013

Jarru osien nimeäminen

Eli tässä kerron teille auton jarru osien nimet.




Pyörännopeustunnistin
ABS-hydrauliyksikkö
Rumpujarru sisältäpäin
Jarrutehostin ja jarrupääsylinteri
Levyjarru kokonaisuudessaan
Jarrurumpu
    Jarrusatula
    Jarrusylinteri
    Seisontajarru mekanismi
     Jarrunestesäiliö
     Jarruletku

    Yleismittarin käyttöohje

    Yleismittarilla mitataan jännite esim. auton akusta.
    1.  Valitse kohta V (dc) .
    2.  Kytke musta mittausjohto COM-tuloliittimeen ja punainen mittausjohto V-tuloliittimeen.
    3. Jos yleismittarissa on manuaalinen alueenvalinta, valitse suurin alue, jottei tulo ylikuormittuisi.
    4. Kytke mittapäiden kärjet kuormittavan piirin tai teholäheen "yli" (rinnankytkentä).
      5. Katso mittaustulos


    Vastusmittarilla mitataan vastus mitataan aina irrallaan olevasta jännitteettömästä osasta.
    Resistanssin mittaus tapahtuu kääntämällä yleismittarin valintakytkin kohtaan ohmi tai (Ω).Asteikkoa luettaessa kannattaa katsoa tarkkaan, mikä kirjain numeron perässä on (esim. k tai m), koska se vaikuttaa merkittävästi mittatuloksiin 

    Kytkentäkaavio

    Kytkentäkaavioissa on yleensä ennalta sovitut numero merkinnät erilaisille komponenteille. Kytkentäkaaviota luetaan sillä tavalla, että liikuntaan viivaa pitkin eteenpäin, joka yhdistää laitteeseen liittyvät komponentit. Kaaviossa on piirrosmerkkejä, joilla jokaisella on oma merkitys esim. sulake, katkaisija ja lamppu. Kun etsitään sähkövikoja voidaan mittauksia tehdä eri paikoista ja pois lukea alueet, joissa virta kulkee normaalisti. Viivojen välissä olevat pallukat indikoivat risteyskohtaa, jossa johdot on juotettu kiinni.
    Numero 30 tarkoittaa akun +napa.
    15 tarkoittaa sytytysvirta päällä.
    31 tarkoittaa -napa / auton kori löytyy kaavion alaosasta ja kaikki yläosasta lähtevät viivat päätyvät aina alaosaan.

    maanantai 25. marraskuuta 2013

    Iskunvaimennin

    Elikkäs meillä kävi viime viikolla koulussa konin maahantuoja esittelemässä koni-merkkisiä iskuvaimentimia, niin nyt olisi tarkoitus kertoa teille vähän iskunvaimentimista.Iskunvaimentimen tehtäviä on pitää rengas kiinni maassa, vaimentaa koriin kohdistuvia iskuja ja vaimentaa korin liikkeitä, iskunvaimentimen pitäisi toimia siis noin kun se on ehjä, jos se on hajalla niin tiestä irti oleva rengas ei jarruta, vaimennuksen puute ilmenee eniten kaarteissa, lähtiessä ja pysähtyessä. Lisäksi jos iskunvaimennin on huonossa kunnossa se maksaa rahaa, kun renkaat kuluvat epätasaisesti ja puuttellinen vaimennus voi aiheuttaa vahinkoja auton jousitukseen, pakoputkeen ja jarruosiin. Iskunvaimentimissa on olemassa kahta erilaista rakennetta, ne ovat nesteiskunvaimentimet ja kaasuiskunvaimentimet. Iskunvaimentimia säädetään siksi, että niiden on oltava sopivan jäykät ja pitkät toimiakseen tehokkaasti. Ne kannattaa säätää jossakin autoliikkeessä, että niistä saadaan oikeanlaiset. Madallusjouset vaikuttavat autoon sillä tavalla, että auton painopiste muuttuu niin, että auton yli- ja aliohjattavuus muuttuu ja kallistuu mutkissa. Mitä matalampi painopiste autossa sijaitsee, sitä vähemmän auto pyrkii kallistelemaan mutkissa ja sitä paremmin renkaat pitävät tiessä. Lopuksi vielä kerron, että miten tietää kun iskunvaimentimessa on vikaa. Auto hypähtelee normaalia enemmän, renkaat kuluvat epätasaisesti, ohjattavuus kärsii ja auto menee sivuluisussa, jousitus lyö pohjaan tai jos iskunvaimentimesta vuotaa öljyä runsaasti.

    tiistai 19. marraskuuta 2013

    Mittalaitteiden käyttö

    työntömittaa käytetään niin, että laitetaan mitattava kohde työntömitan väliin ja katsotaan tulos mittataulukosta nii että ensinkatsotaan kokonaiset millit ja sitten kymmenesosat.


      
      
    Mikrometria käytetään niin, että laitetaan kohde laitteen väliin ja kiristetään ja tarkistetaan tulos kiertämällä ruuvia, joka on mitoitettu niin, että yksi kierros on yhden millin.

    Mittakelloa käytetään niin, että asetetaan paikalleen ja pyöritetään kohdetta ja viisarista näkee jos pyöreä kohde on soikea. Jos kohde on soikea viisari näyttää kuinka paljon. Ja sillä mitataan eroja ei mittoja. 


    keskiviikko 6. marraskuuta 2013

    Yleisimmät sähkötekniset piirrosmerkit

    Eli siis kerron teille nyt yleisimmistä sähköteknisistä piirrosmerkeistä.

    1. Virtalähde (akku)
    2. Johdin
    3. Kytkin
    4. Sulake
    5. Vastus
    6. Lamppu
    7. LED
    8. Moottori
    9. Volttimittari
    10. Ampeerimittari
    11. Ohmimittari


    1, 2, ja 6 eli virtalähde, johdin ja lamppu

    3. eli kytkin

    4. eli sulake
    5. Vastus
    8. Moottori
    10. Ampeerimittari
    7.LED
    9.Volttimittari