Kytkentäkaavioissa on yleensä ennalta sovitut numero merkinnät erilaisille komponenteille. Kytkentäkaaviota luetaan sillä tavalla, että liikuntaan viivaa pitkin eteenpäin, joka yhdistää laitteeseen liittyvät komponentit. Kaaviossa on piirrosmerkkejä, joilla jokaisella on oma merkitys esim. sulake, katkaisija ja lamppu. Kun etsitään sähkövikoja voidaan mittauksia tehdä eri paikoista ja pois lukea alueet, joissa virta kulkee normaalisti. Viivojen välissä olevat pallukat indikoivat risteyskohtaa, jossa johdot on juotettu kiinni.
Numero 30 tarkoittaa akun +napa.
15 tarkoittaa sytytysvirta päällä.
31 tarkoittaa -napa / auton kori löytyy kaavion alaosasta ja kaikki yläosasta lähtevät viivat päätyvät aina alaosaan.
sunnuntai 15. joulukuuta 2013
maanantai 25. marraskuuta 2013
Iskunvaimennin
Elikkäs meillä kävi viime viikolla koulussa konin maahantuoja esittelemässä koni-merkkisiä iskuvaimentimia, niin nyt olisi tarkoitus kertoa teille vähän iskunvaimentimista.Iskunvaimentimen tehtäviä on pitää rengas kiinni maassa, vaimentaa koriin kohdistuvia iskuja ja vaimentaa korin liikkeitä, iskunvaimentimen pitäisi toimia siis noin kun se on ehjä, jos se on hajalla niin tiestä irti oleva rengas ei jarruta, vaimennuksen puute ilmenee eniten kaarteissa, lähtiessä ja pysähtyessä. Lisäksi jos iskunvaimennin on huonossa kunnossa se maksaa rahaa, kun renkaat kuluvat epätasaisesti ja puuttellinen vaimennus voi aiheuttaa vahinkoja auton jousitukseen, pakoputkeen ja jarruosiin. Iskunvaimentimissa on olemassa kahta erilaista rakennetta, ne ovat nesteiskunvaimentimet ja kaasuiskunvaimentimet. Iskunvaimentimia säädetään siksi, että niiden on oltava sopivan jäykät ja pitkät toimiakseen tehokkaasti. Ne kannattaa säätää jossakin autoliikkeessä, että niistä saadaan oikeanlaiset. Madallusjouset vaikuttavat autoon sillä tavalla, että auton painopiste muuttuu niin, että auton yli- ja aliohjattavuus muuttuu ja kallistuu mutkissa. Mitä matalampi painopiste autossa sijaitsee, sitä vähemmän auto pyrkii kallistelemaan mutkissa ja sitä paremmin renkaat pitävät tiessä. Lopuksi vielä kerron, että miten tietää kun iskunvaimentimessa on vikaa. Auto hypähtelee normaalia enemmän, renkaat kuluvat epätasaisesti, ohjattavuus kärsii ja auto menee sivuluisussa, jousitus lyö pohjaan tai jos iskunvaimentimesta vuotaa öljyä runsaasti.
tiistai 19. marraskuuta 2013
Mittalaitteiden käyttö
työntömittaa käytetään niin, että laitetaan mitattava kohde työntömitan väliin ja katsotaan tulos mittataulukosta nii että ensinkatsotaan kokonaiset millit ja sitten kymmenesosat.
Mittakelloa käytetään niin, että asetetaan paikalleen ja pyöritetään kohdetta ja viisarista näkee jos pyöreä kohde on soikea. Jos kohde on soikea viisari näyttää kuinka paljon. Ja sillä mitataan eroja ei mittoja.
keskiviikko 6. marraskuuta 2013
Yleisimmät sähkötekniset piirrosmerkit
torstai 10. lokakuuta 2013
Auton ohjausjärjestelmä
Meidän piti tehdä juttu auton ohjausjärjestelmästä eli se toimii niin kun kääntää ratista niin renkaat kääntyy ohjauslaitteiden ansiosta, jotka näkyvät tässä videolla.
.https://www.youtube.com/watch?v=5B-z-l_qlPo
.https://www.youtube.com/watch?v=5B-z-l_qlPo
tiistai 8. lokakuuta 2013
Ruuvien kiristysmomentti
Autoissa yleensä kaikki ruuvit kiristetään kiristysmomentin mukaan. Kiristysmomentit löytyy autodatasta tai jos sieltä ei löydy niin tämän taulukon mukaan.
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)